Q1/2019 - Europäische Union (EU)

Brüssel/Strasbourg

Rumänische EU-Präsidentschaft, Brüssel, 31. Januar 2019

Auf einer Sitzung der „Europäischen Internet Foundation“ (EIF) am 31. Januar 2019 in Brüssel stellte die neue rumänische EU-Präsidentschaft ihre Pläne für den Bereich Digitalisierung und Internet Governance vor[1]. Rumänien werde sich für die Weiterentwicklung eines einheitlichen europäischen Digitalmarktes einsetzen. Gefördert werden sollen vor allem klein- und mittelständische Unternehmen, und hier vornehmlich „Start-Ups“ und „Scale-Ups“. Ein Schwerpunkt ist der Bereich der Bildung, und hier insbesondere eine Förderung der sogenannten STEM-Fächer (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Für die digitale Transformation und die Entwicklung künstlicher Intelligenz benötige man ethische und rechtliche Normen. Unterstützt werden soll die Urheberrechts-Direktive sowie die neue geplante Regulierung von Online-Plattformen (Platform to Business Regulation).

Urheberrecht, Strasbourg, 25. März 2019

Bei einem Treffen zwischen vier EU-Kommissaren (Vizepräsident Andrus Ansip, Justizkommissarin Věra Jourová, Sicherheitskommissar Julian King und die Kommissarin für Digitalwirtschaft Marija Gabriel) mit den drei Internet-Plattformen Facebook, Google und Twitter wurden Fortschritte bei der Umsetzung des im Oktober 2018 vereinbarten „Code of Practice against Disinformation“ konstatiert[2]. Die Monatsberichte der drei Plattformen zeigten, dass der mit dem „Code of Practice“ eingeschlagene Weg erfolgreich ist[3]. Bis zum Mai 2019 gehe es zunächst darum sicherzustellen, dass Versuche, die Wahlen zum Europäische Parlament zu manipulieren, abgewehrt werden. Das sich jetzt einspielende Verfahren mit den Monatsberichten gelte es zu gegebener Zeit weiter zu entwickeln.

EU-Direktive zum Urheberrecht, Strasbourg, 25. März 2019

Die Abstimmung im Europäischen Parlament zur EU-Urheberrechtsreform schlug hohe politische Wellen. Insbesondere die Artikel 11 und 13 (später 17) wurden von der Internet-Community als ein Eingriff in die Internet-Freiheit gewertet. Die von den Plattform-Betreibern geforderte Sicherstellung, dass kein urheberrechtlich geschütztes Material hochgeladen wird, würde zwangsläufig zu einem „Overblocking“ und der Einführung von neuen Upload-Filtern führen. Am 25. März 2019 wurde die neue Direktive vom Parlament angenommen. Nach Bestätigung durch den Europäischen Rat haben die EU-Mitgliedsstaaten 24 Monate Zeit, die Direktive in nationales Recht zu übersetzen[4].

Mehr zum Thema
EUQ1/2019
  1. [1] Program of the Romanian Presidency of the Council of the European Union, Brüssel, 1. Januar bis 30. Juni 2019. Siehe: https://www.consilium.europa.eu/media/37974/romanian-presidency-programme.pdf
  2. [2] Code of practice against disinformation: Commission takes note of the progress made by online platforms and urges them to step up their efforts, Brüssel, 20. März 2019: "Yesterday's meeting and the reports published today show that online platforms are making progress. We had good discussions with them about how they can further improve the ongoing monthly reporting requested in the Action Plan against Disinformation. Such monthly progress is needed to ensure the transparency during the election campaign. We take note of the progress described in the February reports in a number of areas. The platforms have all confirmed that their tools for assessing the transparency of political ads will be operational in advance of the European elections in May. This is a substantial achievement, especially in such a short time-frame, which will enhance the transparency of online paid political advertisements and ensure that voters will be reliably informed throughout the election period and beyond. We also welcome the fact that all three platforms are taking election integrity initiatives that go beyond the specific commitments set out in the Code of Practice. However, further efforts are needed by all signatories in key areas. More systematic information is needed for the Commission to assess the efforts deployed by the online platforms to scrutinise the placement of ads and to better understand the effectiveness of the actions taken against bots and fake accounts. We encourage online platforms to work with researchers and fact-checkers on access to live information on public pages, streams and other services, as well as on data on inauthentic accounts they have identified and removed. Such access could help to obtain a comprehensive and independent picture of disinformation patterns and trends, and should be done in full respect of the General Data Protection Regulation. Finally, we need to make sure that the tools being developed by online platforms are available in all 28 EU Member States, not only in certain Member States." Siehe: http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-19-1757_en.htm
  3. [3] Code of practice against disinformation: Commission takes note of the progress made by online platforms and urges them to step up their efforts, Brüssel, 20. März 2019: Main outcomes of the reports: Google reported on actions to improve scrutiny of ad placements in the EU and provided further detail on its election ads transparency policy, including the specific verification requirements that advertisers must meet to run election ads. It confirmed that its EU Elections Ads Transparency Report will be introduced in April, covering all political adverts on the platform. Data was also provided on the removal of a significant number of YouTube channels for violation of its policies on spam, deceptive practices & scams and impersonation. Google needs to show further progress on the transparency of issue-based advertising and on abusive account creation as well as more detailed reporting on YouTube. Facebook reported on actions to improve the scrutiny of ad placements and highlighted a new policy on vaccine misinformation, as well as more information on their policy for issue-based advertising in the EU. Facebook confirmed its Ad Library will be launched in late March and will consist of a publicly searchable database for political and issue-based ads. The platform also reported that it had tackled three cases of coordinated inauthentic behaviour in February in Romania, the UK and Moldova. Facebook should provide more information on specific actions taken against breaches of its community standards (such as misrepresentation or inauthenticity). Twitter has expanded its political campaigning ads policy to cover the EU and started enforcing its policy on 11 March. This policy includes a certification process and ads covered by the policy will be viewable in Twitter's Ad Transparency Centre. Twitter needs to show more progress on the scrutiny of ad placements, as well as report on actions to protect its services against malicious automated accounts, spam and other activities.“ Siehe: http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-19-1757_en.htm
  4. [4] Copyright reform: the Commission welcomes European Parliament's vote in favour of modernised rules fit for digital age, Strasbourg, 26. März 2019. http://europa.eu/rapid/press-release_STATEMENT-19-1839_en.htm