Q1/2020 - OECD

OECD/G20-IF-Meeting zur Digitalsteuer, Paris, 29. - 30. Januar 2020

Am 29. und 30. Januar 2020 fand in Paris die 8. Sitzung der sogenannten „OECD/G20-IF in BEPS“ statt. Die 137 teilnehmenden Regierungen erzielten eine grundsätzliche Einigung über die Architektur einer zukünftigen globalen Digitalsteuer (Outline of the Architecture of a Unified Approach on Pillar One)[1]. Offen ist aber noch der Grad der Verbindlichkeit und die konkrete Form der Abmachung.  

Die USA drängen auf einen sogenannten „Safe-Harbour“-Mechanismus. Nach dem US-Vorschlag sollte es den Unternehmen selbst überlassen bleiben, ob sie sich im Austausch für eine „Steuersicherheit“ dem vorgeschlagenen Steuerregime unterwerfen. Diese „Freiwilligkeit“ wird von den europäischen Staaten nicht akzeptiert. Das Europäische Parlament hatte im Dezember 2019 eine Resolution verabschiedet, bei der eine einseitige europäische Regelung angekündigt wird für den Fall, dass es bis Ende 2020 keine globale Lösung gibt.

Die Europäische Kommission hatte bereits 2017 eine EU-Direktive ausgearbeitet, wie eine Digitalsteuer erhoben werden könnte. Der Vorschlag fand aber keine Mehrheit im Europäischen Rat. Opposition kam u.a. von Deutschland, das eine US-Vergeltung mit Strafzöllen auf die deutsche Autoindustrie fürchtete. Frankreich hatte daraufhin 2019 einseitig eine nationale Digitalsteuer eingeführt, die von den USA mit Strafzöllen auf französischen Wein und Käse beantwortet wurde. Die Kontroverse wurde auf Eis gelegt, nachdem sich die Präsidenten Macron und Trump beim G7-Gipfeltreffen in Biarritz im August 2019 darauf verständigt hatten, Steuer und Strafzölle bis Ende 2020 ruhen zu lassen, um Zeit für eine globale Lösung zu gewinnen. Andere europäische Länder wie Italien, Großbritannien, aber auch Entwicklungsländer, haben mittlerweile ebenfalls Konzepte für die Einführung einer nationalen Digitalsteuer erarbeitet.   

Bei der Präsentation des OECD-Berichts auf einem Treffen der G20-Finanziminster am 26. Februar 2020 in Riad konnte erneut kein Konsens erzielt werden. Die Finanzminister der USA und Frankreichs (siehe Abschnitt G20) gerieten abermals aneinander, wie die „New York Times“ am 22. Februar 2020 berichtete[2]. Bis Ende 2020 sind sowohl unter der saudischen G20-Präsidentschaft als auch unter der amerikanischen G7-Präsidentschaft weitere Treffen der Finanzminister vorgesehen. OECD-Generalsekretär Ángel Gurría hat mehrfach davor gewarnt, dass ein Scheitern Ende 2020 zu nationalen und regionalen Alleingängen führen werde, was sich insgesamt negativ auf die globale Internet-Wirtschaft auswirken werde[3].  

Das Akronym „OECD/G20- IF on BEPS“ steht für eine Arbeitsgruppe der G20 und der OECD, die über die Schaffung eines „Inclusive Framework“ (IF) für eine globale Digitalsteuer verhandelt. An der Gruppe sind nahezu alle Mitglieder der Welthandelsorganisation (WTO) beteiligt.  An dem Pariser Treffen im Januar 2020 nahmen 137 Staaten teil. Das Thema ist seit Jahren strittig. Aus den verschiedenen Initiativen hatte die OECD am 9. Oktober 2019 einen konsolidierten Vorschlag entwickelt und zur öffentlichen Diskussion gestellt. Kern des Vorschlags ist es, dass multinationale Unternehmen dort besteuert werden sollen, wo sie Umsatz machen. Bislang gilt das Prinzip, dass Steuern nur dort bezahlt werden, wo ein Unternehmen eine „physische Präsenz“ hat. Dies hat dazu geführt, dass sich der grenzüberschreitende Datenfluss einer Besteuerung entzogen hat und Digitalplattformen in „Steueroasen“ siedelten. De facto begünstigt das die großen vorrangig US-amerikanischen Unternehmen wie Google, Facebook, Amazon, Apple und andere. Der in Paris verabschiedete Vorschlag besteht aus zwei Teilen:

  • Teil 1 (Pillar One) regelt, dass die Steuerpflicht nicht an eine physische Präsenz eines Unternehmens in einem Land gebunden ist, sondern an die Tatsache, dass das Unternehmen digitale Produkte und Dienstleistungen an Kunden in dem jeweiligen Land verkauft (Consumer-Facing Business)[4].  
  • Teil 2 (Pillar Two) soll Steueroasen austrocknen und das Prinzip eines „tax back“ einführen[5].  
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Q1/2020OECD
  1. [1] Statement by the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS on the Two-Pillar Approach to Address the Tax Challenges Arising from the Digitalisation of the Economy as approved by the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS on 29-30 January 2020, Paris: „In light of the strong support from the Inclusive Framework on BEPS (IF) members for reaching a multilateral agreement with respect to Pillar One and Pillar Two, and drawing on the technical work of the Working Parties, comments from the public consultation, as well as the discussion at a number of Steering Group meetings, and recognising the concurrent work on a without prejudice basis on the two pillars, members of the Inclusive Framework affirm their commitment to reach an agreement on a consensus-based solution by the end of 2020. In further developing the two Pillars, the Inclusive Framework has therefore agreed upon an outline of the architecture of a Unified Approach on Pillar One as the basis for negotiations and welcomed the progress made on Pillar Two (which follows the outline of Pillar Two in the PoW) contained in Annexes 1 and 2 of this statement. 2. With respect to Pillar One, the IF endorses the Unified Approach (set out in Annex 1) as the basis for the negotiations of a consensus-based solution to be agreed in 2020. The proposed reallocation of taxing rights under Pillar One would require improved tax certainty, including effective and binding dispute prevention and resolution mechanisms. In the design and implementation of the solution, the IF also acknowledges the need to minimise complexity. Siehe: http://www.oecd.org/internet/international-community-renews-commitment-to-multilateral-efforts-to-address-tax-challenges-from-digitalisation-of-the-economy.htm
  2. [2] Siehe: Digital Tax Fight Emerges as Global Economic Threat: European finance ministers, meeting at the G20 in Riyadh, are pushing the United States for a global tax deal as a year-end deadline looms. New York Times, 22. Februar 2020, In: https://www.nytimes.com/2020/02/22/us/politics/digital-tax-economy-europe-united-states.htm
  3. [3] Remarks by Angel Gurría, OECD Secretary-General, Riyadh, Saudi Arabia, 23. Februar 2020: „These recent developments move us closer to an agreement on the key policy features of the package, which would in turn, become the basis for a political agreement. The Inclusive Framework also welcomed the progress achieved thus far on the technical design of Pillar Two. Further headway has also been made regarding the OECD’s ongoing economic analysis and impact assessment. The preliminary analysis released on 13 February puts the combined effect of the two-pillar solution under discussion at around USD 100 billion annually. As a share of corporate tax revenues, the revenue gains are broadly similar across high-, middle- and low-income economies. However, the Inclusive Framework also identified several challenges that remain to be resolved with respect to both pillars, notably the proposal to make Pillar One a global “safe harbour” regime. Although concerns were raised by members about this proposal, the Inclusive Framework noted that a final decision on this matter will be taken only after the other elements of the consensus-based solution have been agreed upon. Other elements that need to be resolved include the binding nature and scope of dispute prevention and resolution mechanisms. “Digital differentiation” and regional segmentation also pose certain challenges, as does the continued application of unilateral measures such as digital services taxes. These challenges are surmountable! And the stakes are high. If we fail, tax wars could turn into trade wars, further impacting global growth and investment. Therefore, every effort should be made in the coming months leading to the G20 Finance Ministers and Central Bank Governors Meeting in Jeddah in July to bridge these differences and find solutions. Beyond the hard work to be done by the Inclusive Framework delegates, success will require your personal involvement. We encourage you to do everything in your power to support our path towards consensus.“, in: https://www.oecd.org/about/secretary-general/international-taxation-g20-finance-ministers-and-central-bank-governors-meeting-february-2020.htm
  4. [4] OECD Secretary-General Tax Report to G20 Finance Ministers and Central Bank Governors, Riyadh, Saudi Arabia, February 2020: „The agreed Outline aims to expand the taxing rights of market jurisdictions (which, for some business models, is the jurisdiction where the user is located) over certain defined business activities in the scope in exchange for improved tax certainty. To achieve this result, it creates a new taxing right (“Amount A”), largely unconstrained by physical presence requirements, focusing on large MNEs providing automated digital services and/or selling goods or services to consumers (i.e. consumerfacing businesses). This reallocation recognises that the profits from sustained and remote participation of a business in the economy of a market jurisdiction needs to be taxed in that jurisdiction. The amount of this reallocation of profits would be determined through a formula and based on the consolidated financial accounts of MNE groups, with no connection to the current transfer pricing principles“. In: http://www.oecd.org/g20/topics/international-taxation/publicationsdocuments/
  5. [5] OECD Secretary-General Tax Report to G20 Finance Ministers and Central Bank Governors, Riyadh, Saudi Arabia, February 2020: „Pillar Two (also referred as the Global Anti-Base Erosion proposal or “GLoBE” proposal) focuses on the remaining BEPS risks and seeks to develop rules that would provide jurisdictions with a right to “tax back” where other jurisdictions have not exercised their primary taxing rights or the payment is otherwise subject to low levels of effective taxation. The Programme of Work, provides that the GloBE proposal be composed of four rules: a) the income inclusion rule; b) the switch-over rule; c) the undertaxed payment rule; and d) the subject to tax rule. In: http://www.oecd.org/g20/topics/international-taxation/publicationsdocuments/