Q1/2021 - OECD

11. Plenarsitzung der OECD/G20 der Verhandlungsgruppe Inclusive Framework on BEPS, 27. – 28. Januar 2021

Am 27. und 28. Januar 2021 fand die 11. Plenarsitzung der OECD-Verhandlungsgruppe zum „Inclusive Framework on BEPS“, d.h. dem Gesamtpaket für eine globale Digitalsteuer als virtuelles Meeting statt. Nachdem das G20-Gipfeltreffen im November 2020 unter der saudi-arabischen G20-Präsidentschaft gefordert hatte, die Verhandlungen bis Sommer 2021 abzuschließen, konnten die meisten noch offenen Frage geklärt werden. OECD-Generalsekretär Ángel Gurría konnte daher in seinem Bericht an das Treffen der Finanzminister und Notenbankpräsidenten der G20-Staaten am 28. Februar 2021 unter der neuen italienischen G20-Präsidentschaft eine positive Bilanz ziehen und versichern, dass im Juli 2021 eine Vereinbarung für ein neues globales Regime einer Digitalsteuer unterzeichnet werden kann[1].

Studie zur Sicherheit von digitalen Produkten, Februar 2021

Im Februar 2021 veröffentlichte die OECD in ihrer Publikationsreihe zur Digitalwirtschaft eine Studie zur Erweiterung der Sicherheit von digitalen Produkten (Enhancing the Digital Security of Products: A Policy Discussion; OECD Digital Economy Papers No. 306). Die Studie konstatiert, dass im Gefolge der weltweiten Digitalisierung Wirtschaft und Gesellschaft immer abhängiger werden von „smarten Produkten” die einen technischen „Code“ enthalten und miteinander vernetzt sind. Viele dieser Produkte entsprechen nicht höheren Sicherheitsstandards. Software enthält Schwachstellen (Vulnerabilities) die von Cyberkriminellen ausgenutzt werden können. Die Studie stellt fest, dass es nur wenig ökonomischen Anreize für Produzenten gibt, ihre Produkte mit einem hohen Sicherheitsstandard auf den Markt zu bringen. Unklar ist auch die Verteilung von Verantwortlichkeiten zwischen Zulieferern und Endproduzenten hinsichtlich der Gewährleistung von digitaler Sicherheit in den jeweiligen Produkten. Bislang gibt es keine globalen Richtlinien für die Sicherheit digitaler Produkte. Auf Freiwilligkeit basierende Richtlinien wie „Security by Design“ oder „Security by Default“ seien wenig effektiv. Kritisch ist auch die sogenannte „End-of-Life Gap“ (EOL), d.h. die Lücke zwischen dem Ablauf gewisser Sicherheitsgarantien für ein Produkt und dem Ende der Nutzung des Produkts durch den Konsumenten. Vor dem Hintergrund von Millionen vernetzter Objekte stelle sich zunehmend das Problem, dass das „Internet of Things“ zu einem „Internet of Forgotton Things“ wird. Um die Sicherheit digitaler Produkte zu erhöhen, schlägt die OECD die Anwendung der folgenden sechs sogenannten „High-level Principles“ vor:

  • Increasing transparency and information sharing, in order to address information asymmetries, including the traceability of smart product’s components.
  • Raising awareness and empowering stakeholders, in particular end-users and security researchers, as they have a key role to play in managing digital security risk.
  • Ensuring responsibility and duty of care for supply-side actors, to tackle externalities and realign market incentives. The principle of duty of care can be broken down into five sub-principles:
    • security-by-design,
    • security-by-default,
    • dynamic management of digital security,
    • digital security of the organisation and
    • responsible EOL policies, which can address issues related to the length of support and the product’s repairability.
  • Increasing co-operation between stakeholders, government agencies at the international level to enhance the digital security of products.
  • Promoting innovation and competition, to unleash the positive potential of market forces.
  • Addressing digital security with proportionality, through a risk-based approach, to take into account complexity. Digital security requirements that may be necessary for or effective one market or product category may not be appropriate for another[2].

Wahl eines neuen OECD-Generalsekretärs, März 2021

Bis zum 1. Juli 2021 muss die OECD einen neuen Generalsekretär wählen. Der amtierende OECD-Generalsekretär Ángel Gurría (70) hat nach einer fünfzehnjährigen Amtszeit auf eine erneute Bewerbung verzichtet. Im Januar 2021 veröffentlichte die OECD eine Liste mit zehn „shortlisted“ Kandidaten, darunter die ehemalige EU-Kommissarin Cecilia Malmström und die Präsidentin Estlands, Kersti Kaljulaid[3].

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Q1/2021OECD
  1. [1] OECD Secretary-General Tax Report to G20 Finance Ministers and Central Bank Governors, Italy, 26. February 2021: „As I look back over my fifteen years as Secretary-General of the OECD, our efforts to transform the international landscape together stand out as one of my proudest achievements. Since ist inception, the G20 has supported multilateral co-operation for a globally fair, sustainable and modern international tax system and we have witnessed incredible transformations as a result. I am hopeful that together we can continue our tradition of delivering on another ambitious tax agenda this year as I welcome the Italian presidency of the G20. The pressing issue at the forefront of the agenda is reforming the international tax system to address the tax challenges arising from the digitalisation of the economy. The need for international co-ordination to resolve the tax challenges of digitalisation and restore stability to the international tax framework is greater than ever, as the COVID-19 pandemic has accelerated digitalisation, public finances are increasingly strained and tolerance for tax avoidance by multinational companies (MNEs) in the current environment is nil. The absence of a multilateral solution to the tax challenges arising from digitalisation would likely lead to a proliferation of unilateral and uncoordinated tax measures, retaliatory trade sanctions and an undermining of tax certainty and investment. The impact of such negative consequences could reduce global GDP by more than 1%. Today, all the conditions to find a consensus-based solution by the July meeting of G20 Finance ministers are met. First, we have a solid technical basis with the Blueprints of Pillar One and Pillar Two, which you welcomed in October. Public comments have since called for simplifications which can be advanced by July to make both Pillars fully implementable. Second, the political conditions for a deal in July are present with very strong and positive messages from the new US Administration.“ In: https://www.oecd.org/tax/beps/news-events/news/
  2. [2] Enhancing the digital security of products A policy discussion, OECD Digital Economy Paper Series No. 306, Februar 2021: „It is essential that policy makers take a holistic approach to the digital security of products. There is now a window of opportunity for governments to design smart policies for smart products, to be proactive rather than reactive, and to shape the policy environment for the digital security of products with foresight. In that regard, international co-operation stands out as a key success factor. For policy makers, it is key to learn from other countries’ successes and challenges, and to leverage policies that have already proved successful elsewhere. Some cutting-edge policies developed nationally have formed the basis of emerging international norms: a code of practice developed by the government in the UK paved the way for ETSI’s technical specification for consumer IoT security. International co-operation is also instrumental to enable interoperability between national approaches, avoid norm proliferation and limit inconsistencies across jurisdictions, which could significantly inhibit the development of the digital economy.” In: https://www.oecd.org/digital/enhancing-the-digital-security-of-products-cd9f9ebc-en.htm
  3. [3] Die zehn Kandidaten sind Mathias Cormann (Australia), Anna Diamantopoulou (Greece), Vladimír Dlouhý (Czech Republic), Philipp Hildebrand (Switzerland), Kersti Kaljulaid (Estonia), Ulrik V. Knudsen (Denmark), Michał Kurtyka (Poland), Christopher Liddell (United States), Cecilia Malmström (Sweden) und William Morneau (Canada), in: https://www.oecd.org/newsroom/oecd-announces-candidates-for-next-secretary-general.htm