Q2/2020 - UNCTAD

Virtuelle E-Commerce-Woche, Genf, 27. – 30. April 2020

Die jährliche E-Commerce-Woche der UNCTAD mit Dutzenden von Workshops und Plenarveranstaltungen fand vom 27. April bis zum 1. Mai 2020 als virtuelles Meeting statt. Am 27. April 2020 veröffentliche UNCTAD seinen Jahresbericht über die Entwicklung des elektronischen Geschäftsverkehrs. Nach den neuesten Zahlen belief sich das Volumen des globalen eCommerce im Jahr 2018 auf 25.6 Billionen US$. Gegenüber 2017 ist das eine Steigerung von acht Prozent. UNCTAD-Technologiedirektor Shamika Sirimanne sagte bei der Vorstellung des Berichts, dass die Corona-Krise zu einem Beschleuniger des digitalen Handels geworden ist und für die Jahre 2019 und 2020 daher mit weiteren Zuwachsraten, möglicherweise im zweistelligen Bereich, zu rechnen sei. Mit 21 Billionen US$ hat der Business-to-Business(B2B)-Bereich den größten Anteil. Der Business-to-Consumer-Handel (B2C) belaufe sich auf 4,4 Billionen US$. Die drei führenden eCommerce-Staaten sind die USA (8,6 Billionen US$), Japan (3,3 Billionen US$) und China (2,3 Billionen US$). Deutschland liegt mit 722 Milliarden US$ auf Platz sieben. Insgesamt würden mittlerweile 1,4 Milliarden Menschen Einkäufe online tätigen. China hat mit 610 Millionen Online-Shoppern die weltweit größte Zahl von eKonsumenten[1].

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Q2/2020
  1. [1] Global e-Commerce hits .6 trillion – latest UNCTAD estimates, UNCTAD, Genf, 27. April 2020: „ E-commerce sales hit .6 trillion globally in 2018, up 8% from 2017, according to the latest available estimates released today by the UN’s trade and development body, UNCTAD, at the start of its UNCTAD eWeek event. The online event will explore digital solutions and policies to help the world recover from the coronavirus crisis. It runs from 27 April to 1 May and features dialogues among ministers, heads of international organizations, business executives and civil society representatives. According to the UNCTAD analysis, the estimated 2018 e-commerce sales value, which includes business-to-business (B2B) and business-to-consumer (B2C) sales, was equivalent to 30% of global gross domestic product (GDP) that year. “The coronavirus crisis has accelerated the uptake of digital solutions, tools and services, but the overall impact on the value of e-commerce in 2020 is still hard to predict,” said Shamika Sirimanne, UNCTAD’s director of technology and logistics. The 2017 value of global e-commerce was estimated at .8 trillion, based on a revised methodology. The value of global B2B e-commerce in 2018 was trillion, representing 83% of all e-commerce, comprising both sales on online market platforms and electronic data interchange transactions. B2C e-commerce was valued at .4 trillion, up by 16% from 2017. Cross-border B2C e-commerce sales amounted to 4 billion in 2018, representing an increase of 7% over 2017. The United States continued to dominate the overall e-commerce market (Table 1). It remained among the top three countries by B2C e-commerce sales, alongside China and the United Kingdom, in: https://unctad.org/en/pages/PressRelease.aspx?OriginalVersionID=552