Q4/2019 - Europäische Union

Brüssel, 1. Dezember 2019

Reden von EU-Vizepräsidentin Margarethe Vestager, Kopenhagen, 5. Dezember 2019 und Brüssel, 9. Dezember 2019

Die neue Europäische Kommission hat am 1. Dezember 2019 ihre Arbeit aufgenommen. In der neuen Kommission ist vor allem die Vize-Präsidentin, Margrethe Vestager, für die Digitalpolitik zuständig. Vestager steht einer neuen intersektoralen Gruppe von EU-Kommissaren – der „Commissioners’ Group on a Europe Fit for the Digital Age“ – vor. In zwei Reden Anfang Dezember 2019 präsentierte Vestager Kernelemente ihrer zukünftigen Politik.

Bei einer Rede zum 50. Jahrestag des Internet am 5. Dezember 2019 in Kopenhagen erläuterte sie, dass die Vision der Gründer des Internet für ein „ethisches, offenes, vertrauenswürdiges, freies und miteinander geteiltes Internet“, in dem „gemeinsame Interessen und Werte und nicht Geld“ entscheidend sind, nicht mehr den heutigen Realitäten entspricht. Das Internet sei ein Platz geworden, bei dem es um Geld und Macht gehe, in dem „die Stimmen von CEOs und Regierungen“ dominierten. Vestager sagte, dass weder staatliche Kontrolle noch monopolistische Dominanz der „europäische Weg“ sein könne. Europe müsse das Interesse der Bürger, d.h. der Nutzer und Verbraucher, in den Mittelpunkt stellen: „In the face of corporate power and state power in the Internet, Europe’s approach should be based on a clear guideline: people’s power. The focus of our efforts must be to ensure citizens are empowered to take decisions on how their data are used, and that technology is developed to serve humans. The global Internet should be an open, safe and secure cyberspace where human rights and fundamental freedoms and the rule of law fully apply, with a view to societal well-being, economic growth and the integrity of free and democratic societies."

In einer weiteren Rede am 9. Dezember 2019 in Brüssel, forderte Vestager einen innovativen Ansatz für eine neue Wettbewerbspolitik, die die qualitativen Veränderungen der Wirtschaft der letzten zwei Jahrzehnte berücksichtigt. Die alten Mechanismen von Wettbewerbspolitik, die sich u.a. über den Preis für Produkte und Dienstleitungen entwickelte, würden in einer digitalen Welt, wo viele Dienste kostenfrei seien, so nicht mehr funktionieren. Viele der neuen Geschäftsmodelle böten ein ganzes Ecosystem von Diensten an. Die neu entstandenen digitalen Plattformen hielten damit Konsumenten in ihren proprietären System gefangen. Dem Aufbrechen dieser digitalen „walled gardens“ müsse eine moderne Wettbewerbspolitik Rechnung tragen[1].

Resolution des Europäischen Parlaments zu „Fair Taxation in a Digitalised and Globalised Economy“, Straßburg, 18. Dezember 2019

Das Europäische Parlament hat am 18. Dezember 2019 eine Resolution zur Digitalsteuer (Fair taxation in a digitalised and globalised economy) verabschiedet. Die Resolution ist die bislang umfangreichste Positionierung des Europäischen Parlaments zu dem strittigen Thema, das vor allem in der WTO, der OECD und den G20 diskutiert wird.

Die Resolution bezieht sich auf die OECD/WTO Diskussionen und fordert von der Europäischen Kommission und den EU Mitgliedstaaten eine „ambitionierte EU-Position“ bei den bevorstehenden Verhandlungen, um einen fairen Mechanismus für eine globale Digitalsteuer zu entwickeln. Die momentanen Praktiken von Steuerflucht und Steuervermeidung großer Digitalkonzerne müsse beendet werden.

Das Europäische Parlament bedauert, dass es bislang nicht zu einer einheitlichen Position aller EU-Mitglieder gekommen ist und fordert die EU auf, zukünftig mit einer Stimme zu sprechen. In diesem Zusammenhang ermutigt das Europäische Parlament die Europäische Kommission, Möglichkeiten zu erkunden, wie in den Verhandlungen eine einheitliche Position entwickelt werden kann, ohne dafür ein einstimmiges Votum des Europäischen Rates zu benötigen. Das Parlament erinnert dabei an Vorschläge der Europäischen Kommission für eine „Roadmap to qualified majority voting“ vom 15. Januar 2019.

Sollte bis zum Ende des Jahres 2020 keine internationale Einigung erzielt werden, fordert das Europäische Parlament die neue Präsidentin der Europäischen Kommission, Ursula von der Leyen, auf, eine eigenständige EU-Lösung zur Frage der Digitalsteuer vorzuschlagen[2].

Frankreich war 2019 mit einer nationalen Digitalsteuer vorgeprescht, was zu heftigen Verstimmungen und Sanktionsdrohungen seitens der USA geführt hat. Die Präsidenten Macron und Trump hatten sich am Rande des G7-Gipfels in Biarritz darauf verständigt, die französische Digitalsteuer und die amerikanischen Sanktionsdrohungen zurückzunehmen, wenn es eine internationale Einigung im Rahmen der OECD und der G20 geben würde. Mittlerweile haben auch Italien sowie mehrere nicht-europäische Länder angekündigt, eine nationale Digitalsteuer zu erheben. Die Finanzminister Frankreichs und der USA, Bruno Le Maire und Steven Mnuchin, wollen sich am Rande des Davoser Weltwirtschaftsforum im Januar 2020 treffen, um das weitere Vorgehen zu besprechen[3].

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Q4/2019EU
  1. [1] Margarethe Vestager, Rede auf der „Defining markets in a new age“ Konferenz, Brüssel, 9. Dezember 2019: „In our case involving Google’s Android mobile operating system, for instance, we had to deal with the fact that Android is accessible for free – so there’s no price that we could use for a SSNIP test. So instead, we asked ourselves what would happen if Google reduced the quality of Android a bit. And we found that this wouldn’t make consumers switch to Apple. Without a certain expertise, they might not register the lower quality; and if they did, then the costs of switching to Apple would discourage them from switching – costs like buying a new smartphone, downloading new apps and transferring their data in situations where providers don’t ensure portability. And because of this, we concluded that Google’s dominant position for licensing Android to smartphone makers wasn’t affected by the existence of Apple’s iOS. And digitisation also raises some more challenging questions for the way we define product markets. Very often, we find that big digital businesses don’t just provide one or two kinds of service. They’re often active in a whole range of different areas, providing consumers with an ecosystem of services, that are all designed to work together well. And as the special advisers pointed out in their report, it can be difficult for consumers to switch from one ecosystem to another. So there may be times when we also need to look at the way that these ecosystems can leave consumers locked in.“ In: https://ec.europa.eu/commission/commissioners/2019-2024/vestager/announcements/defining-markets-new-age_en
  2. [2] European Parliament resolution on fair taxation in a digitalised and globalised economy: BEPS 2.0 (2019/2901(RSP)), Straßburg, 18. Dezember 2019: „Conclusions: 35. Regrets the lack of a common approach at EU level vis-à-vis the current ongoing international negotiations; calls on each Member State and the Commission to make their positions publicly known on the OECD Secretariat’s proposals for Pillar One and Pillar Two; 36. Calls on the Commission and the Member States to agree on a joint, ambitious EU position for the OECD negotiations, ensuring that the EU speaks with one voice and leads by example to ensure a fairer allocation of taxing rights and a minimum level of taxation, allowing for fairness in the international tax environment in order to tackle tax evasion, aggressive tax planning and tax avoidance; 37. Invites the Commission to provide support in developing the EU’s position; invites the Commission to provide an impact assessment on revenues for every Member State for both pillars, including spill-over effects, in particular to safeguard the EU Policy Coherence for Development approach; calls on the Commission to inform the Council and Parliament of its findings; 38. Expects the Member States to share all relevant data that can be used to draft the most accurate impact assessments and relevant analysis with both the OECD and the Commission; 39. Strongly encourages the Commission and the Member States to achieve a deal at international level which would then be transposed at EU level through relevant EU and national legislation; likewise supports the commitment of the Commission President to propose an EU solution should an international deal not be reached by the end of 2020, on the condition that this EU solution is not limited to digital businesses; understands that such a solution would strengthen the single market by establishing a minimum level of tax that would prevent unilateral measures; 40. Recalls that the ongoing international corporate tax reform is composed of two pillars of equal importance and that those two pillars are complementary; calls, therefore, on the Member States to negotiate those two pillars as a unique package of necessary reforms; 41. Calls on the Commission and the Council to prepare the legal base for incorporating the outcome of an international deal into EU law and to present a legislative proposal as soon as possible; 42. Invites the Council, with the support of the Commission, to evaluate the criteria of the EU list of non cooperative jurisdictions for tax purposes once the international rules and/or the EU’s newly agreed reforms have been adopted, and to assess whether an update is necessary; 43. Calls on the Commission to explore the possibility of avoiding a legal base requiring unanimity in the Council; recalls the Commission’s contribution in its communication ‘Towards a more efficient and democratic decision making in EU tax policy’ proposing a roadmap to qualified majority voting; in:
  3. [3] U.S. and France Race to Conclude Digital Tax Talks as Tariff Threat Looms, New York Times, 7. Januar 2020, in: https://www.nytimes.com/2020/01/07/business/economy/us-france-digital-tax.html