Q4/2019 - Welthandelsorganisation (WTO)

WTO Council, Genf, 9. – 10. Dezember 2019

Am 10. Dezember 2019 entschied der WTO Council, das seit 1998 existierende Moratorium zur Nicht-Besteuerung von eCommerce-Transaktionen, erneut zu verlängern. Die Verlängerung gilt jedoch nur bis zum 11. Juni 2020. Dann findet die 12. WTO-Ministerkonferenz in Nursultan/Kasachstan statt. Das Moratorium wird seit Jahren vor allem von Entwicklungsländern kritisiert. Nach ihrer Ansicht gehen ihnen durch das Moratorium Einnahmen aus dem digitalen Handel in Millionenhöhe verloren. Die laufenden Verhandlungen – einschließlich der, die nach dem G20-Gipfeltreffen im Juni 2019 unter dem Titel „Osaka Track“ laufen – sollen bis dahin zügig weitergeführt werden[1]. Das Thema digitaler Handel und Digitalsteuer ist auch eine der Prioritäten der saudi-arabischen G20-Präsidentschaft für 2020.

WTO Blockchain Forum, Genf, 2. – 3. Dezember 2019

Am 2. Dezember 2019 organisierte die WTO ein „Global Trade and Blockchain Forum“. Der stellvertretende WTO Generaldirektor Yi Xiaozhun sagte zur Eröffnung, dass eine globale Politik zum Umgang mit dieser Technologie und eine größere Koordinierung zwischen allen betroffenen und involvierten Stakeholdern notwendig sei[2].  Blockchain-Technologie eröffne gerade für Entwicklungsländer viele neue Möglichkeiten. Es müsse aber verstanden werden, dass dies keine primär technische Frage sei, sondern eingebunden werden müsse in nationale Digitalisierungsstrategien und entsprechende Regularien. Daher seien „multi-stakeholder and cross-sectoral discussions“ notwendig, die die WTO nachhaltig unterstützen könnte.

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Q4/2019WTO
  1. [1] WTO Work Programme on electronic commerce, General Council Decision, Genf, 10. Dezember 2019: „The General Council decides as follows: Members agree to reinvigorate the work under the Work Programme on Electronic Commerce, based on the existing mandate as set out in WT/L/274. The work will include structured discussions in early 2020 based on all trade-related topics of interest brought forward by Members, including LDCs, including on scope, definition and impact of the moratorium on customs duties on electronic transmissions. Members agree to maintain the current practice of not imposing customs duties on electronic transmissions until the 12th Ministerial Conference.“ In: https://www.wto.org/english/news_e/news19_e/gc_10dec19_e.htm
  2. [2] WTO Global Trade and Blockchain Forum, Rede des stellvertretenden WTO Generaldirektor Yi Xiaozhun, Genf, 2. Dezember 2019: „The trade landscape is changing fast, driven by technological developments. A myriad of projects endeavour to make trade more efficient, more transparent and more inclusive. This is good news. But will this be sufficient? Technology is only a tool. If we want this technology to truly transform international trade, we will need more than simply the technology. For example, many of the projects that are being developed follow a siloed and disconnected approach, leading to fragmentation between systems and networks. This is what is often called the “digital island problem”. Solving this problem will require more than technical solutions. It will require alignment of key stakeholders on issues such as data models and processes. And this can only be done through multi-stakeholder and cross-sectoral discussions. Likewise, some action may be needed at a policy level to provide a secure and predictable regulatory environment that allows the technology to be deployed on a large scale. Blockchain can accelerate the digitalization of international trade, but it can only do so if the legislative framework allows for transactions to be carried out through digital means and if those transactions are recognized as legal and valid — if, for example, laws recognize the validity of e-signatures and e-documents, not only at the national level, but also in a cross-border context. Empowering developing countries and the smallest players to reap the benefits that this technology opens is also a must. No doubt, blockchain opens interesting opportunities. But it also raises legal, regulatory and policy issues that deserve our attention — that deserve the attention of all stakeholders.“ https://www.wto.org/english/news_e/news19_e/ddgyx_02dec19_e.htm