Q4/2020 - OECD

OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS zur Digitalsteuer, 8. und 9. Oktober 2020 (virtuell)

Nach einer zweitägigen Sitzung am 8. und 9. Oktober 2020 konnte die „OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS-Group“ den vorläufigen erfolgreiche Abschluss der mehrjährigen Verhandlungen zu einem neuen globalen Regime für eine Digitalsteuer vermelden. An den unter dem Kürzel BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) bekannt gewordenen Verhandlungen nehmen 137 Staaten teil[1]. In der Erklärung vom 9. Oktober 2020 heißt es, dass die Einsicht, die seit langem anstehende Reform des internationalen Steuerregimes, die durch die Konsequenzen der globalen Digitalisierung in den letzten Jahren immer sichtbarer geworden war, voranzubringen, durch die Covid-19 Pandemie beschleunigt wurde. Regierungen müssten nach der Pandemie ihre Finanzen wieder in Ordnung bringen und könnten daher auf das neue, faire Steuermodell nicht verzichten. Profitable Unternehmen müssten einen fairen Anteil an den Belastungen tragen, und zwar dort, wo sie ihre Geschäfte machen.

Das vorgeschlagene neue Regime „Blueprints on Pillar One and Pillar Two“, basiert auf zwei „Säulen“ (Pillars).

  • Bei der Säule 1[2] gehe es um neue Regeln, wo die Steuern zu zahlen sind ("Anknüpfungsregeln") sowie einen grundlegend neuen Ansatz zur Aufteilung der Besteuerungsrechte zwischen den Ländern. Ziel ist es sicherzustellen, dass hochdigitalisierte oder verbraucherorientierte multinationale Unternehmen dort Steuern zahlen, wo sie einer dauerhaften und wesentlichen Geschäftstätigkeit nachgehen und nicht mehr nur dort, wo sie einen geographisch lokalisierten Firmensitz haben.
  • Bei der Säule 2[3] gehe es um die Einführung einer globalen Mindeststeuer, mit der die Länder noch bestehenden Problemen der Gewinnkürzung und Gewinnverlagerung durch multinationale Unternehmen begegnen könnten. Damit sollen sogenannte „Steueroasen“ trockengelegt werden.

Die jetzt zur Diskussion gestellten „Blueprints“ repräsentieren eine grundlegende Einigung. Sie sind jedoch noch kein völkerrechtlicher Vertrag.  Bei beiden Säulen gibt es nach wie vor einige strittige Themen, zu denen ein Konsensus noch gefunden werden muss. Die Verhandler sind aber zuversichtlich, bis Mitte 2021 die noch offenen Probleme lösen und die Entwürfe für entsprechende Verträge fertigstellen zu können.  Damit würden angedrohte Alleingänge, wie z.B. die von der Europäische Union ins Auge gefasste „Europäische Digitalsteuer“ überflüssig. Unklar ist jedoch, wie sich die neue US-Regierung zu dem jetzt vorgeschlagenen Paket verhält. Die Trump-Administration hatte im Juni 2020 die Verhandlungen verlassen. OECD-Generalsekretär Ángel Gurria warnte vor einem Scheitern: “It is imperative that we take this work across the finish line. Failure would risk tax wars turning into trade wars at a time when the global economy is already suffering enormously.” Zur Debatte stehen rund 200 Milliarden US-Dollar, die durch das neue Regime unverteilt würden.

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Q4/2020OECD
  1. [1] International community renews commitment to address tax challenges from digitalisation of the economy, Paris, 12. Oktober 2020: „The OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS, which groups 137 countries and jurisdictions on an equal footing for multilateral negotiation of international tax rules, agreed during its 8-9 October meeting that the two-pillar approach they have been developing since 2019 provides a solid foundation for a future agreement. Recognising that the negotiations have been slowed by both the COVID-19 pandemic and political differences, Inclusive Framework members said that the blueprints of the two-pillar approach released today reflect convergent views on key policy features, principles and parameters for a future agreement. They identified remaining political and technical issues where differences of views remain to be bridged, and next steps in the multilateral process. Participants approved for public consultation a new Blueprint for Pillar One of the project, which would establish new rules on where tax should be paid (“nexus” rules) and a fundamentally new way of sharing taxing rights between countries. The aim is ensure that digitally-intensive or consumer-facing Multinational Enterprises (MNEs) pay taxes where they conduct sustained and significant business, even when they do not have a physical presence, as is currently required under existing tax rules. Participants also approved for public consultation a new Blueprint for Pillar Two of the project, which would introduce a global minimum tax that would help countries around the world address remaining issues linked to base erosion and profit shifting by MNEs. The absence of a consensus-based solution, on the other hand, could lead to a proliferation of unilateral digital services taxes and an increase in damaging tax and trade disputes, which would undermine tax certainty and investment, the OECD said. Under a worst-case scenario – a global trade war triggered by unilateral digital services taxes worldwide - the failure to reach agreement could reduce global GDP by more than 1% annually.“, siehe: https://www.oecd.org/tax/beps/international-community-renews-commitment-to-address-tax-challenges-from-digitalisation-of-the-economy.htm
  2. [2] OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS: Cover Statement by the Inclusive Framework on the Reports on the Blueprints of Pillar One and Pillar Two, Paris, 9. Oktober 2020: „We approve the Report on the Pillar One Blueprint1 for public release. It is designed to deliver a sustainable taxation framework reflective of today’s digitalising economy, with the potential to achieve a fairer and more efficient allocation of taxing rights. The Blueprint reflects the extensive technical work that has been done. Though no agreement has been reached, the Blueprint nevertheless provides a solid foundation for a future agreement that would adhere to the concept of net taxation of income, avoid double taxation and be as simple and administrable as possible. The Blueprint offers a solid basis for future agreement and reflects that:in an increasingly digital age, in-scope businesses are able to generate profits through participation in a significant/ active and sustained way in the economic life of a jurisdiction, beyond the mere conclusion of sales, with or without the benefit of local physical presence and this would be reflected in the design of nexus rules while being mindful of compliance considerations“, siehe: https://www.oecd.org/tax/beps/international-community-renews-commitment-to-address-tax-challenges-from-digitalisation-of-the-economy.htm
  3. [3] OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS: Cover Statement by the Inclusive Framework on the Reports on the Blueprints of Pillar One and Pillar Two, Paris, 9. Oktober 2020: „We also approve the Report on the Pillar Two Blueprint2 for public release. It provides a solid basis for a systemic solution that would address remaining base erosion and profit shifting (BEPS) challenges and sets out rules that would provide jurisdictions with a right to “tax back” where other jurisdictions have not exercised their primary taxing rights, or the payment is otherwise subject to low levels of effective taxation. These rules would ensure that all large internationally operating businesses pay at least a minimum level of tax. We acknowledge that jurisdictions are free to determine their own tax systems, including whether they have a corporate income tax and the level of their tax rates, but also consider the right of other jurisdictions to apply an internationally agreed Pillar Two regime where income is taxed below an agreed minimum rate. Though no agreement has been reached , the Blueprint provides a solid basis for future agreement.“ Siehe: https://www.oecd.org/tax/beps/international-community-renews-commitment-to-address-tax-challenges-from-digitalisation-of-the-economy.htm