Q4/2019 - 40. UNESCO-Generalkonferenz

Paris, 12. – 27. November 2019

Die 40. UNESCO-Generalkonferenz nahm insgesamt drei Resolutionen an, die relevant sind für den Bereich von Internet Governance.

Resolution zu Künstlicher Intelligenz

Mit der UNESCO-Resolution 40/67 beschloss die UNESCO den Beginn von Verhandlungen zur Ausarbeitung eines normativen Instruments zur künstlichen Intelligenz (Recommendation on the ethics of artificial intelligence)[1].  In der Resolution wird sowohl auf die Möglichkeiten als auch auf die Risiken, die mit der weiteren Entwicklung künstlicher Intelligenz einhergehen, verwiesen. Eine UNESCO-Empfehlung könnte daher ein hilfreiches Instrument sein zur Ausarbeitung und Umsetzung von nationalen und internationalen Regulierungen, Politiken und Strategien. Die UNESCO sollte dabei insbesondere die ethische und menschenrechtliche Dimension im Auge behalten. UNESCO-Generaldirektorin Audrey Azoulay wird aufgefordert, bereits der 41. UNESCO-Generalkonferenz im Herbst 2021 einen verabschiedungsreifen Text vorzulegen. Grundlage für die Resolution 40/67 war eine jahrelange Beschäftigung der UNESCO mit diesem Thema, sowie eine umfangreiche UNESCO-Studie zur Ethik von künstlicher Intelligenz[2]

Resolution zu WSIS Follow-Up

Die UNESCO ist für die Umsetzung von fünf der insgesamt elf Aktionslinien des UN-Weltgipfels zur Informationsgesellschaft (WSIS) verantwortlich. Die 2019er UNESCO-Resolution 40/72 zum WSIS-Follow-up enthält eine Bestandsaufnahme der bisherigen UNESCO-Aktivitäten. Sie fordert die UNESCO auf, eine stärkere Verbindung zwischen den WSIS-Zielen und den UN-Zielen für nachhaltige Entwicklung (SDGs) bis zum Jahre 2030 zu erzielen und der UNESCO eine führende Rolle im UN-System beim WSIS-Follow-up zu sichern. Als erste UN-Organisation nimmt die UNESCO dabei die für 2025 geplante WSIS-Überprüfungskonferenz (WSIS+20) in den Blick. Bis zur 41. UNESCO-Generalkonferenz im Herbst 2021 soll die UNESCO eine „Roadmap“ ausarbeiten, wie der Weg zu der 2025er Konferenz gestaltet werden soll[3].

Resolution zu Cyberbullying

Angesichts der zunehmenden Beschimpfungen im Internet (Cyberbullying), insbesondere an Schulen sowie gegen Kinder und Frauen, hat die UNESCO mit der Resolution 40/78 einen neuen Welttag geschaffen. Der jeweils erste Donnerstag im November eines jeden Jahres soll ab 2020 als UNESCO-Tag gegen Cybermobbing (International day against violence and bullying at school, including cyberbullying) begangen werden[4].

 

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Q4/2019UNESCO
  1. [1] UNESCO-Resolution 40/67, Preliminary study on a possible standard-setting instrument on the ethics of artificial intelligence, Paris, 27. November 2019: „The General Conference… recognizing concerns on the expanding digital and technological gap between countries that could be exacerbated by artificial intelligence (AI), and reiterating the importance of addressing the concerns of developing countries regarding AI, including through transfer of AI technology, AI capacity building and education, data disclosure and access to data. Acknowledging that while artificial intelligence (AI) has the potential to transform the future of humanity for the better and in favour of sustainable development, there is also a prevailing awareness of the risks and challenges associated with AI, especially in terms of deepening existing inequalities and divides, as well as the human rights implications. Reiterating the need to reinforce international collaboration in the field of advancing artificial intelligence (AI) with human values in the areas of education, the sciences, culture, information and communication for the good of present and future generations. Recognizing that a recommendation could be an essential tool to strengthen the elaboration and implementation of national and international legislation, policies and strategies in the field of artificial intelligence (AI), as well as to enhance international cooperation on the ethical development and use of AI in support of the Sustainable Development Goals (SDGs),1. Decides that it is timely and relevant for UNESCO to prepare an international standard-setting instrument on the ethics of artificial intelligence (AI) in the form of a recommendation;2. Requests the Director-General to ensure that a sufficient number of intergovernmental consultations be held in presenting the text of the aforementioned recommendation;3. Invites the Director-General to submit to it at its 41st session the draft text of a recommendation on the ethics of artificial intelligence in accordance with the Rules of Procedure concerning recommendations to Member States and international conventions covered by the terms of Article IV, paragraph 4, of the Constitution.“ In: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369455
  2. [2] Siehe u.a. UNESCO-Courier, Paris, September 2018, Artificial Intelligence: The promises and the threats, in: https://unesco.public.lu/dam-assets/courriers/265211eng.pdf , und WISIS Forum, Genf, 24. April 2019, UNESCO Highlights the Ethical Dimensions of Artificial Intelligence, in https://en.unesco.org/news/unesco-highlights-ethical-dimensions-artificial-intelligence-wsis-forum-2019
  3. [3] UNESCO-Resolution 40C722, Paris, 27. November 2019, Report on the World Summit on the Information Society outcomes: „Recalling resolution 70/125 adopted by the United Nations General Assembly on 16 December 2015 on the overall review of the implementation of the outcomes of the World Summit on the Information Society (WSIS),Having examined document 40 C/22,1. Takes note of the Report by the Director-General on the outcomes of the World Summit on the Information Society (WSIS);2. Commits to harnessing the potential of information and communication technologies (ICTs) to achieve the Sustainable Development Goals (SDGs);3. Invites Member States and all other stakeholders to strengthen their participation in, and contribution to, the endeavours of UNESCO’s World Summit on the Information Society (WSIS) in defining and applying Internet universality indicators, adopting access to information policies, ensuring international cooperation on the development of human-centred and ethical artificial intelligence, building inclusive knowledge societies for all, and contributing to the 2030 Agenda for Sustainable Development;4. Requests the Director-General to continue reinforcing UNESCO’s leading role in the United Nations system in the implementation of World Summit on the Information Society (WSIS) outcomes, by building on UNESCO’s comparative advantages;5. Also requests the Director-General to submit to it at its 41st session a report for debate on implementation of the World Summit on the Information Society (WSIS) outcomes, along with a proposed resolution on the Organization’s roadmap towards the WSIS+20 Review in 2025.“ In https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370277
  4. [4] UNESCO-Resolution 40C/78, Paris, 12. November 2019, Proclamation of an International Day against Violence and Bullying at School, including Cyberbullying, in: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371434